A kineziológusi munka alapja a bizalom megélése a hozzánk fordulóval. Gyerekeknél annyiban árnyaltabb ez a bizalomépítés, hogy itt nem csak a gyermekkel kell kialakítani egy őszinte bizalmi viszonyt, hanem a szülővel is. Mindezt úgy, hogyha elkezdjük a közös munkát, nekem mégis a gyermek lesz az „Ügyfelem", felé tartozom titoktartással, hiszen a munka csak akkor működik, ha a gyermek érzi, hogy az információ, amit megoszt velem, csakis a mienk.
Az első találkozó így leginkább a közös megbeszéléssel telik, ahol a szülő és a gyermek is részt vesz, elmondják jövetelük okát, mindenki külön-külön, és megbeszéljük, hogyan tud mindazokhoz a kineziológia kapcsolódni. A második alkalommal, szintén bent van a szülő, de ha már a gyermek biztonságban érzi magát, akkor el tudjuk engedni anyut vagy aput egy rövid sétára, és akkor tudunk kettesben dolgozni. Kisebb gyerekeknél is, de nagyobbaknál is mindig elkérjük a szülő telefonszámát, így ő bármikor utolérhető.
EDU-kineziológia
A gyerekekkel nagyon szépen lehet fejlődni különböző tanulási problémák megelőzéseként, illetve kezeléseként az EDU-kineziológiai gyakorlatok alkalmazásával.
Az EDU-Kineziológiát egy amerikai gyógypedagógus házaspár Dr. Paul Dennison és Gail Dennison fejlesztetteki, melynek egy része BRAIN GYM®.
Mi is ez?
A tanulási problémák megelőzésére, illetve kezelésére szolgáló gyakorlatok egyszerű, könnyen elsajátítható mozgásokból állnak, melyek rendszeresen végezve segítik a koncentrációt, segítik a job-bal agyfélteke integrációt.
A módszer felkészíti a gyerekeket a stresszmentes, hatékony tanulás elsajátítására. Tanulmányi eredménytől függetlenül alkalmazható, de mindenképpen javasolt a következő "akadályok" leküzdésénél: jobb és bal oldal tévesztése, a gyermek mozgása ügyetlen, értő olvasás nehézkes, diktálás utáni írás, vagy tábláról másolás problémát jelent, írásjeleket, ékezetet nem tesz ki, görcsös ceruzafogás, helyesírási hibák, akadozó olvasás, betűtévesztés,rendezetlen íráskép, figyelemzavar.
A módszer célja és eredménye az integrált agyműködés elérése, ( Az integráció hiánya diszlexiához, diszgráfiához, tanulási részképességek hiányához vezet! ) a két agyfélteke működésének összehangolása, mely kedvezően hat a tanulási készségekre és képességekre.
A tanulási zavarok legnagyobb részben érzelmi problémáknak tudhatók be. A kineziológia bármilyen tanulásra való képtelenséget diszlexiának nevez. Minden tanulási nehézség valamilyen trauma hatására következik be, minden diszlexia az idő egy szakaszára vezethető vissza, amikor stressz hatására leblokkoltunk, és úgynevezett „tanulási vakfolt" jött létre.
A gyakorlás pozitív hatásai:
-Középvonal keresztező mozgások: Integrálják, összehangolják az agyműködést, segítenek a két agyféltekével egyszerre tanulni, összekapcsolják a test jobb és bal oldalát, ezáltal javítják a mozgáskoordinációt, segítik a látást, hallást, a térbeli tájékozódást, a kommunikációt. Felpezsdítik azokat az energia-rendszereket, amelyekre szükségünk van ahhoz, hogy az élet kihívásainak könnyen és örömmel meg tudjunk felelni. (fekvő nyolcas)
- Pozitív hozzáállás gyakorlatok: Segítenek feloldani az érzelmi feszültségeket, és megőrizni higgadtságunkat.
Átírjuk negatív hiedelmeinket pozitívvá, ha sokszor gyakoroljuk szokásunkká válik.
- Energia gyakorlatok: Ha testünket nyugalmi állapotból mozgásba akarjuk hozni, rá kell hangolódni a mozgásra. Az energia gyakorlatokkal tudjuk a test inait és izmait ráhangolni erre. Kapcsolatot teremt a test felső és alsó részével, a fent és a lent összehangolásával.
Ezeknek az egyszerű gyakorlatoknak mindegyike az agy egy adott területét aktivizálja.
Ez azért fontos mert a két agyfélteke különböző feladatokat lát el, a bal agyfélteke a részletek pontos megfigyelésére képes, míg a jobb az egészet értékeli. Tanulás során az információt a bal féltekével fogadjuk be, és a jobb oldalival dolgozzuk fel, így vagyunk képesek a részleteket összerakni.
A gyakorlatok összekapcsolják, összhangba hozzák a test három dimenzióját, a jobb és bal oldalt, a fent és lentet ( derék fölötti és derék alatti rész ), valamint a test elülső és hátulsó oldalát, melyeknek egymással összhangban kell működnie.
A kineziológiai kezelés során meghatározásra kerül a blokkolódott tanulási folyamattal kapcsolatos cél, a céllal kapcsolatos konkrét probléma is, adott esetben ez jelentheti akár azt, hogy már a ceruza megfogása, vagy maga az írás, a táblára való felfelé nézés, a fókuszálás, a hangos olvasás, a beszéd, a mozgás, vagy akár a rend rakás is stresszt okoz.
Izomteszt segítségével egyénre szabottan tesztelhetőek ki azok a mozgások, melyek a kezelés után otthon mint "házi feladatok" végezhetőek.
A fenti gyakorlatokon túl, ha már a megfelelő bizalmi kapcsolat kiépült, más érzelmi stresszoldó technikákat is lakalmazhatunk. Izomteszteléssel megállapítjuk a megfogalmazott "ügy" idejét, és az akkor keletkezett stresszt oldjuk, akárcsak a felnőtteknél.
Hozzászólnál?